Site icon בתי חולים בישראל

שיקום נוירולוגי בבית חולים

בתוך שניות, הבריאות שלנו עלולה להשתנות לרעה מהקצה אל הקצה, תוך סכנת חיים מוחשית – זאת במקרה של אירוע מוחי. גם לאחר ששורדים את האירוע בשלום, האדם נותר פעמים רבות עם נזק מוחי לא פשוט, הפוגע לרעה ביכולת התפקוד שלו.

התוצאה היא הליך שיקום ארוך שנדרש על מנת שהאדם יוכל לחזור לתפקד באופן ראוי, או אפילו באופן עצמאי בכלל. מחלקות שיקום נוירולוגי, הפועלות בחלק מבתי החולים בישראל (ראו רשימה מלאה בהמשך), מיועדות למטרה החשובה הזו.

מחלקות לשיקום נוירולוגי, כפי שניתן להסיק משמן, נועדו לבצע שיקום של האדם מבחינה נוירולוגית והשבת היכולת התפקודית שנפגעה בצורה חלקית או אנושה בעקבות הפגיעה המוחית (עקב שבץ מוחי, פגיעה בחוט השדרה, מחלות נוירולוגיות מסוימות ועוד).

הליך שיקום נוירולוגי נוטה להיות ממושך וכולל טיפולים שונים הנעשים במקביל, טיפולים באיברים ובמערכות השונות אשר נפגעו בצורה ישירה או עקיפה מהאירוע המוחי.

יש כיום מספר טיפולים מרכזיים העומדים בליבת השיקום הנוירולוגי. זה מתחיל עם טיפולי פיזיותרפיה, שנדרשים על רקע העובדה שמחלה נוירולוגית פוגעת במידה רבה ביכולת של האדם לנוע. טיפולים בשדה המשחק הזה מבוססים על תרגילים, תכניות אימונים וגם שימוש בעזרים שונים.

טיפולים נפוצים אחרים הם במסגרת של ריפוי בדיבור, שמטרתם להתמודד עם ההפרעה בתקשורת (אפזיה) הנגרמת פעמים רבות כתוצאה מפגיעה נוירולוגית. טיפולים של ריפוי בעיסוק רלוונטיים אף הם.

יש להדגיש שחלק ממחלקות השיקום עוסקות גם באבחון הבעיה (ובעיקר רמת התפקוד של האדם). לצד זה ישנן מחלקות המיועדות לאוכלוסיה הכללית יותר של האנשים שעברו פגיעה נוירולוגית, ולעומת זאת מחלקות הפונות לקהל יעד ספציפי – בעיקר אנשים הנמנים על האוכלוסיה הגריאטרית.

עוד על שיקום נוירולוגי בהרחבה

מחלקות שיקום נוירולוגי בבתי החולים בישראל

לא כל מחלקת נוירולוגיה הפועלת בבתי החולים של מדינת ישראל אכן מציעה שיקום נוירולוגי. כדי שתוכלו לדעת היכן ניתן לקבל את הסיוע החיוני הזה, הכנו רשימה של המחלקות המרכזיות הפועלות בשדה המשחק בישראל, כולל פרטים ליצירת קשר עם כל מחלקה. את הרשימה חילקנו על פי אזורים ספציפיים מוגדרים:

אזור הצפון

אזור המרכז והשרון

אזור ירושלים

Exit mobile version