Site icon בתי חולים בישראל

מחלקה פסיכיאטרית בבית חולים

לאורך שנים רבות, מחלה נפשית נחשבה לסוג של "כתם" מבחינת האדם, וגררה בחובה סטיגמה שליוותה אותו לאורך שנים רבות.

בניגוד למחלות זיהומיות, אשר הגורמים להן היו לרוב ידועים בציבור, הרי שמקורן של ההפרעות והמחלות הנפשיות היו במרבית המקרים נסתרות מהעין, מה שעורר השערות לא מבוססות לגבי "רדיפות שדים", ותפיסות שגויות בסגנון.

עם זאת, ובמקביל להתפתחות הניכרת במדע הרפואה במהלך המאה ה-20, יותר ויותר רופאים החלו לחקור את תחום בריאות הנפש, ובהדרגה הגיעו למסקנה כי בדומה לגוף האנושי, אשר חשוף מטבעו לחוליים בריאותיים שונים, גם נפש האדם חשופה לשורה ארוכה של גירויים שונים, חיוביים ושליליים, אשר עלולים להוביל להתפרצותן של מחלות נפש שונות.

כתוצאה מכך, נוצר בהדרגה תחום מחקרי חדש במסגרת מדע הרפואה, אשר נודע בכינויו "פסיכותרפיה", ומבקש לנסות ולטפל בחולייה השונים של הנפש תוך שימוש בשיטות רפואיות לכל דבר.

מטבע הדברים, האבחנה והטיפול בחולי נפשי, מכל סוג שהוא, מעמידים קושי ניכר בפני המטפל, שהרי לא מדובר פה בחולי פיזי אשר מותיר סימנים חיצוניים ברורים, וניתן לאבחנה מהירה ומדויקת.

את החולי הנפשי קשה לרוב לאבחן במדויק, ולקבוע מהו הגורם הישיר לו. יתרה מזאת, גם במידה ומקור החולי הנפשי אותר, אופן הטיפול בו מהווה קושי נוסף, שכן כל אדם הוא עולם ומלואו, ומשכך לא תמיד טיפול מסוג מסוים יהיה אפקטיבי עבור אדם אחר.

בימינו, הטיפול במחלות נפשיות למיניהן, אשר מוכרות כליקויים רפואיים לכל דבר ועניין, מתנהל ברובו תחת חסות בתי החולים בישראל, וזאת במסגרת מחלקות פסיכיאטריות מיוחדות הממוקמות במגוון בתי חולים בארץ. חלק מהמחלקות אף מיועדות ומותאמות לילדים ולבני נוער.

הטיפול הפסיכיאטרי, בבסיסו, מתמקד בראש ובראשונה ביצירת קשר רגשי בין המטופל ובין הגורם המטפל. עם זאת, בחלק מהמקרים הטיפול כולל שימוש בתרופות וזאת בכפוף לשיקול דעתו של הרופא המטפל.

רשימה של מחלקות פסיכיאטריה בבתי חולים בישראל לפי אזורים:

אזור הצפון

אזור גוש דן

אזור השפלה

אזור ירושלים

אזור הדרום

Exit mobile version