המרכז הגריאטרי ראשון לציון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כתובת: רמז 95, ראשון לציון.

טלפון: 03-9483444.

בעלות: ציבורית (מדינת ישראל).

אודות המרכז הגריאטרי ראשון לציון

סיפורו של המרכז הגריאטרי ראשון לציון אינו מהשמחים ביותר שתוכלו לקרוא. מצד אחד, למראית עין, נראה כאילו המרכז מתפקד במלוא הדרו: המבנה החיצוני מרשים ביותר, מדשאות מוריקות מקיפות אותו ורמות הטיפוח לא היו מביישות בית מלון בדרגת תיירות טובה. מן העבר השני, מתבררת התמונה העגומה: כמעט מחצית מהמיטות נותרות ריקות ברוב ימי השנה, הצוות הרפואי מצומצם ביותר, ובכל אחד מימי השנה ניתן להרגיש את איום הסגירה.

התמונה הייתה שונה בשנים הראשונות של המרכז. אלו שזכו לבקר שם בימיו הטובים ביותר זוכרים פעילות ערה של צוות רפואי, מטופלים ובני משפחה, וזאת לצד הטיפוח והתפעול התמידי. אלא שעם השנים הבעיות הכספיות החלו לצוץ, כך שכיום אפילו חלק מתושבי ראשון לציון הפטריוטיים ביותר לא מודעים למוסד הגריאטרי אשר נמצא במרכז העיר בה הם חיים.

ההיסטוריה של המרכז הגריאטרי ראשון לציון

כבר עשרות שנים, ממוקם המרכז הגריאטרי ראשון לציון במרכזה של עיר היין. בשנותיו הראשונות היה המרכז בבעלות ממשלתית, אולם הרפורמה המקיפה של משרד הבריאות בתחילת שנות ה-2000 החליטה על העברתו לידי עמותה פרטית בשליטתה של עיריית ראשון לציון.

מאז שהוחלט על אותה רפורמה, ובמשך שנים רבות, נמצא המרכז בתהליך "ייבוש", שהפועל היוצא שלו הוא חוסר יכולת לקבל מאושפזים חדשים. המחסור התקציבי בכוח האדם מתבטא גם בתנאים אשר מוענקים לקשישים שכן מאושפזים שם: תקציב אשפוז יומי של כ-500 ש'ח, נמוך בעשרות אחוזים מאשפוז במוסד גריאטרי מקביל, אבל עדיין סכום גבוה מזה שמשרד הבריאות מוכן לשלם.

במילים אחרות: לאחר שההפרטה תעבור מן הנייר אל המציאות, משרד הבריאות אינו מוכן יהיה לשלם כ-500 ש'ח על מיטת אשפוז, אלא מסכים תחת זאת לשלם סכום של כ-300 ש'ח. נכון לשנת 2011, התהליך עדיין תקוע, ומצבו של המרכז הגריאטרי ראשון לציון אינו מאיר פנים.

התסריט האופטימי של קברניטי המרכז היה שהרפורמה תעביר את הניהול לעמותה הפרטית כבר בתחילת 2004. דובר שם אפילו על מעבר מאוחר יותר אל ידיה של קופת חולים מאוחדת.

מאז, הנושא תקוע במשא ומתן תמידי בין משרד האוצר, משרד הבריאות, עיריית ראשון לציון, העמותה וקופת חולים מאוחדת. הפיתרון עדיין לא נמצא באופק, ובניסיון לצמצם עד למינימום את ההוצאות הכספיות עד שהוא יתרחש הלכה למעשה, החל תהליך הייבוש המדובר.

כך נראה המוסד הגריאטרי ראשון לציון כיום

כאמור, למעלה ממחצית מהמיטות במרכז הגריאטרי ראשון לציון נותרות יתומות כיום. הקשישים שעוד מאושפזים שם (ומדובר על מספר הגדול רק במעט ממאה קשישים) זוכים לקבל את הטיפולים הרפואיים השונים, מנסים להתגבר על המחלות המאפיינות את הגיל השלישי- כל זאת מתוך רצון להחזיר אותם במהרה לחברה בה חיו עד לא מזמן.

המרכז הגריאטרי ראשון לציון עדיין מנסה לפעול, אבל המחסור בכוח האדם ובמטופלים מביא לכך שחלק לא מבוטל מהמכשירים הטכנולוגיים אשר נמצאים שם, המזון אשר מובא לשם מדי יום ואמצעים רבים לקשיש (אמצעי ספיגה, תרופות) מוצאים עצמם בפח הזבל הסמוך למקום במקרה הרע, או בידיו של קרוב משפחה של מטופל, עובד או כל אדם אחר במקרה הגרוע יותר.

אז מהן האלטרנטיבות של הקשישים?

עם השנים, המבוגרים סובלים ממחלות רפואיות אשר ייחודיות לגיל השלישי, ונזקקים לטיפול רפואי במוסד אשר מתמקד באוכלוסייה מסוג זה. כאשר המדובר הוא במוסד ממשלתי, חשוב לזכור שאשפוז שכזה אינו כלול בסל הבריאות, כך שעיקר הנטל מוטל על משרד הבריאות ועל המטופלים עצמם. במוסד פרטי, לעומת זאת, עלות הטיפול גבוהה אף יותר. משרד הבריאות אינו משתתף במימון, והקשיש (או בני משפחתו) נאלצים לשלם עשרות אלפי שקלים על האשפוז.

עדיין, קיימים בישראל כיום מעל ל-300 מוסדות סיעודיים, רבים מתוכם מציעים טיפולים רפואיים לקשישים. נכון לעכשיו, נראה כי קשישי ראשון לציון ייאלצו למצוא את מבוקשם במוסד רפואי אשר אינו נמצא במרכז העיר בה הם חיים, אלא אם תשתנה התמונה והמרכז הגריאטרי ראשון לציון יחזור לפעול כבימים עברו.

לכל שאלה או בקשה התכתבו איתנו כאן

פורטל שירותי בריאות בישראל

אתר בתי חולים בישראל מאפשר לכם לקבל מידע מדוייק ומהימן אודות כל בתי החולים הפועלים בישראל, המחלקות בבתי החולים, התמחויות מיוחדות במסגרת כל בית חולים ומידע שימושי נוסף. המידע באתר מסודר בצורה יעילה ונוחה לחיפוש, המאפשרת לכם לקבל את כל המידע הדרוש לכם.

אז מה היה לנו בכתבה:
דילוג לתוכן